Tryb udzielania pomocy społecznej
TRYB UDZIELANIA POMOCY SPOŁECZNEJ
Etapy udzielania pomocy społecznej:
- Zgłoszenie wniosku o udzielenie pomocy – wniosek może być złożony osobiście, pisemnie, telefonicznie, pocztą elektroniczną lub za pomocą empatii przez osobę ubiegającą się o pomoc przez przedstawiciela ustawowego, przez inną osobę za zgodą ubiegającego się o pomoc, przez inne instytucje lub organizacje społeczne, które uznały za konieczne zainteresowanie się sytuacją życiową osoby lub rodziny.
- Przeprowadzenie wywiadu środowiskowego i opracowanie planu pomocy – co oznacza rozeznanie przez pracownika socjalnego sytuacji osobistej i rodzinnej osoby/rodziny ubiegającej się o pomoc społeczną w miejscu zamieszkania klienta oraz wspólnie z pracownikiem socjalnym opracowanie planu pomocy.
- Sporządzenie decyzji i wydanie jej osobie ubiegającej się o wsparcie i pomoc.
- Realizacja przyznanych świadczeń pieniężnych i niepieniężnych.
- Wsparcie i pomoc w ramach pracy socjalnej przy zastosowaniu obowiązujących w Ośrodku narzędzi pracy socjalnej. Realizacja pracy socjalnej nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.
Narzędzia pracy socjalnej:
- kontrakt socjalny na podstawie ustawy o pomocy społecznej;
- narzędzia pracy socjalnej na podstawie Modelu realizacji usług o określonym standardzie w gminie rekomendowanego przez Wspólnotę Roboczą Związków Organizacji Socjalnych (WRZOS).
Procedury administracyjne:
- Sporządzenie decyzji i jej skuteczne doręczenie.
- Realizacja świadczeń pieniężnych i niepieniężnych.